Wednesday, July 6, 2022
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
Cretanleft.gr
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΚΟΜΜΑΤΑ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
    • ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
    • ΕΡΓΑΣΙΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΤΟΠΙΚΑ
    • ΧΑΝΙΑ
    • ΡΕΘΥΜΝΟ
    • ΗΡΑΚΛΕΙΟ
    • ΛΑΣΙΘΙ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΘΕΑΤΡΟ
    • ΣΙΝΕΜΑ
    • ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
    • ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • Covid-19
No Result
View All Result
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΚΟΜΜΑΤΑ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
    • ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
    • ΕΡΓΑΣΙΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΤΟΠΙΚΑ
    • ΧΑΝΙΑ
    • ΡΕΘΥΜΝΟ
    • ΗΡΑΚΛΕΙΟ
    • ΛΑΣΙΘΙ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΘΕΑΤΡΟ
    • ΣΙΝΕΜΑ
    • ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
    • ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • Covid-19
No Result
View All Result
Cretanleft.gr
No Result
View All Result
Home ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Η ζοφερή χώρα του «Εμείς» του Γιεβγκένι Ζαμιάτιν

September 7, 2021
in ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΙΣΤΟΡΙΑ
Η ζοφερή χώρα του «Εμείς» του Γιεβγκένι Ζαμιάτιν

Της Ελένης Τσολιά

 

Το δυστοπικό μυθιστόρημα «Εμείς» (1921) του Γιεβγκένι Ζαμιάτιν ήταν το πρώτο σημαντικό μυθιστόρημα αυτού του είδους στην ιστορία της ρωσικής λογοτεχνίας. Η δυστοπική λογοτεχνία παρουσιάζει την εφιαλτική εικόνα της κοινωνίας του μέλλοντος περιγράφοντας ολοκληρωτικά καθεστώτα και περιβαλλοντική καταστροφή. Ένα ζοφερό όραμα μιας απολυταρχικής κοινωνίας όπου ο άνθρωπος χάνει τον έλεγχο του νου του. 

 

Το 1917 ο Γιεβγκένι Ζαμιάτιν ζούσε στην Αγγλία, όμως επέστρεψε στην πατρίδα του την Ρωσία για να συμμετέχει στην ανατροπή του τσαρικού καθεστώτος. Με την πάροδο του χρόνου ήρθε αντιμέτωπος με το σοβιετικό καθεστώς που ευνοούσε την «ιδεολογική καθαρότητα» στη λογοτεχνική παραγωγή. Στο άρθρο του «Φοβάμαι», που δημοσιεύτηκε το 1921, αναφέρεται στην κατάσταση που επικρατούσε στην Ρωσία αμέσως μετά την επανάσταση όπου το μόνο δικαίωμα που είχαν οι λογοτέχνες ήταν να συνθέτουν ύμνους αποσπώντας εφήμερους θριάμβους. Πίστευε ότι οι προλετάριοι συγγραφείς έχουν μετατραπεί σε αυλοκόλακες του συστήματος, τα έργα τους έχουν συντηρητική μορφή και αυτό είναι κάτι που υποβιβάζει την τέχνη. Ο Γιεβγκένι Ζαμιάτιν θεωρούσε ότι ο λόγος του συγγραφέα πρέπει να είναι αιρετικός, επαναστατικός.

«Η αληθινή λογοτεχνία υπάρχει μόνο εκεί που την δημιουργούν τρελοί, ερημίτες, ονειροπόλοι, επαναστάτες και αμφισβητίες. Και αν ο λογοτέχνης πρέπει να είναι λογικός, ορθόδοξος σε όλα, χρήσιμος στο σήμερα, αν δεν μπορεί να πειράξει τους πάντες σαν τον Σουίφτ, αν δεν μπορεί να χαμογελάσει κοροϊδευτικά σε όλους, όπως ο Ανατόλ Φρανς, τότε δεν υπάρχει λογοτεχνία από μπρούντζο, παρά υπάρχει μόνο λογοτεχνία από χαρτί, λογοτεχνία εφημερίδας, λογοτεχνία που σήμερα διαβάζουν και αύριο τη χρησιμοποιούν για να πακετάρουν την πλάκα το σαπούνι. (…) Φοβάμαι πως δεν πρόκειται να έχουμε πραγματική λογοτεχνία όσο δεν αποποιούμαστε αυτόν τον παράξενο νέο Καθολικισμό που φοβάται τον αιρετικό λόγο όσο και ο προηγούμενος. Και αν αυτή η αρρώστια παραμείνει ανίατη, φοβάμαι πως η ρωσική λογοτεχνία ένα μέλλον θα έχει μόνο: το παρελθόν της».

(Απόσπασμα από το άρθρο «Φοβάμαι» (1921), από το βιβλίο «Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, Γεβγκένι Ζαμιάτιν. Επιστολές στον Στάλιν», Πρόλογος, μετάφραση, σημειώσεις Αλεξάνδρα Ιωαννίδου)

Η απολυταρχική κοινωνία άρχισε να ζώνει τον συγγραφέα από όλες τις πλευρές, όπως άλλωστε και πολλούς άλλους ανθρώπους των γραμμάτων και τεχνών. Στον Τύπο δημοσιεύονταν άρθρα και συζητήσεις με κακεντρεχείς αντιπαραθέσεις για την προλεταριακή τέχνη. Ο συγγραφέας ένιωθε το πανταχού παρών χέρι που ήταν έτοιμο να συντρίψει οτιδήποτε θεωρηθεί αιρετικό, οτιδήποτε αμφισβητεί ή προτείνει υφολογικούς πειραματισμούς. Η πεζογραφία και η ποίηση εκφυλίζονταν σιγά σιγά σε κολακίες.

Η φρίκη της δυστοπίας ήρθε από μόνη της να συναντήσει τον συγγραφέα. Παρόλο που μια τραγική εμπειρία δεν συνιστά εγγύηση για ένα αριστούργημα, στην περίπτωση του Γιεβγκένι Ζαμιάτιν αυτό ακριβώς συντελέστηκε.

Στο πρωτοπόρο, αριστουργηματικό του μυθιστόρημα «Εμείς» στο μακρινό μέλλον δεν υπάρχει το «εγώ», οι άνθρωποι δεν έχουν πια ονόματα· είναι αριθμοί. Ένα φωνήεν μπροστά από τον αριθμό σημαίνει ότι είναι γυναίκα, ενώ ένα σύμφωνο σημαίνει ότι είναι άντρας. Όλοι ξυρίζουν το κεφάλι, φοράνε στολή. Όλα προκαθορίζονται από το «Μονοκράτος του ευεργέτη». Το κράτος γνωρίζει κάθε τους κίνηση, ξυπνάνε, δουλεύουν, ξεκουράζονται και ξαπλώνουν για ύπνο την ίδια ώρα. Για να μετακινηθούν χρειάζονται γραπτή άδεια, για να κάνουν έρωτα χρειάζονται την ειδική ροζ κάρτα. Κάθε μέρα ζητωκραυγάζουν οι αριθμοί και τα μεγάφωνα: Ζήτω το κράτος! Ζήτω οι αριθμοί ! Ζήτω ο ευεργέτης! Όλα γίνονται για το καλό μας!

«- Από ό,τι φαίνεται έχετε σοβαρό πρόβλημα! Μέσα σας έχει δημιουργηθεί ψυχή.

-Ψυχή; Αυτή είναι μια παράξενη, αρχαία, από καιρό ξεχασμένη λέξη.
Ναι, λέμε κάποτε “αδερφή ψυχή” ή “αυτός δεν έχει ψυχή”
ή “πήρε στο λαιμό του πολλές ψυχές”… αλλά ψυχή;

-Είναι πολύ επικίνδυνο, του ψιθύρισα πανικόβλητος, αθεράπευτη ασθένεια.»

(απόσπασμα από το μυθιστόρημα «Εμείς»)

Η απόλυτη δικτατορία, το κράτος ελέγχει τα πάντα και η ζωή είναι μια καλοκουρδισμένη μηχανή που μας οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια προς τον επιθυμητό στόχο. Η μελλοντική κοινωνία παρουσιάζεται με γκροτέσκο τρόπο. Στο μυθιστόρημά του δεν υπήρχε κάτι που να μην το προμήνυε η σύγχρονή του πραγματικότητα. Η βασισμένη στον απόλυτο ορθολογισμό οργανωμένη ζωή του κράτους μαζί με τη δικτατορική εξουσία μετατρέπονται σε παράλογη, απάνθρωπη πραγματικότητα. Το μυθιστόρημα πραγματεύεται την ιδέα της ελεύθερης βούλησης του ανθρώπου που συγκρούεται με την εξουσία. Η αναπόφευκτη αναγκαιότητα και η αδυναμία της ανθρώπινης φύσης συχνά προβάλλονται σαν λόγοι για την πάταξη της ατομικότητας. Στο μυθιστόρημα «Εμείς» η ιδέα αυτή επικρατεί σε ένα εφιαλτικό μέλλον όπου η απόλυτη αρχή ελέγχει τα πάντα για το κοινό καλό.

Το μυθιστόρημα εκδόθηκε το 1924 στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Στην Σοβιετική Ένωση θεωρήθηκε κακεντρεχής καρικατούρα για το σοσιαλιστικό μέλλον της χώρας και απαγορεύθηκε. Στο εξωτερικό όμως, όπου κυκλοφόρησε επηρέασε σημαντικά τη συγγραφή δυστοπικών μυθιστορημάτων, οι συγγραφείς των οποίων περιγράφουν το δυσοίωνο μέλλον προειδοποιώντας ότι η πραγματικότητά μας, αυτή που θεωρούμε δεδομένη δεν είναι παρά ένας σκηνικός διάκοσμος· τα σκηνικά μιας παράστασης που μπορούν να αποσυναρμολογηθούν μέσα σε λίγη ώρα.

Tags: δυστοπίαΖαμιάτινΛογοτεχνίαΣτάλιν
ShareTweetPin
Previous Post

Το τραγούδι της ημέρας [06.09.21]

Next Post

Π. Πολάκης από τα Χανιά: ναι στον εμβολιασμό, όχι στις αναστολές εργασίας

Σχετικές Αναρτήσεις

Ζωντανά δέρματα
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Ζωντανά δέρματα

March 4, 2022
Το χαμένο γάντι
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Το χαμένο γάντι

March 1, 2022
Ματίλδη
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Ματίλδη

January 27, 2022
Δήκτης
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Δήκτης

January 20, 2022
Next Post
Π. Πολάκης από τα Χανιά: ναι στον εμβολιασμό, όχι στις αναστολές εργασίας

Π. Πολάκης από τα Χανιά: ναι στον εμβολιασμό, όχι στις αναστολές εργασίας

Αφγανιστάν: μια χώρα με ιστορία (μέρος 5ο)

Αφγανιστάν: μια χώρα με ιστορία (μέρος 5ο)

Το τραγούδι της ημέρας [07.09.21]

Το τραγούδι της ημέρας [07.09.21]

Επί του πιεστηρίου

Μητσοτάκης

Κυριάκος Μητσοτάκης / Το χρονικό της πανωλεθρίας του στο Ευρωκοινοβούλιο

July 6, 2022
Παιδεία

Ν. Φίλης: Θα επιμένει η υπ. Παιδείας να διώκει ως «κακούργους» τους συνδικαλιστές φοιτητές του Πολυτεχνείου Κρήτης;

July 5, 2022
ΣΥΡΙΖΑ

Χανιά | Εκδήλωση ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. καλωσορίσματος νέων μελών με Πολάκη, Δανέλλη και Βασιλειάδη

July 5, 2022
Πολάκη

Για τον Πολάκη…

July 4, 2022
Κιουρί

Μαρί Κιουρί, η φυσικός που κέρδισε δύο βραβεία Νόμπελ

July 4, 2022
γιατροί

Επιτέλους μίλησαν οι γιατροί: Κραυγή αγωνίας για την τραγική κατάσταση στο Νοσοκομείο Χανίων | Video

July 3, 2022
Τζανακόπουλος

Τζανακόπουλος: Βάζει θέμα για τον Στουρνάρα μετά το βούλευμα για Novartis

July 2, 2022
Novartis

Υπόθεση Novartis / Απόλυτη δικαίωση το βούλευμα του Δικαστικού Συμβουλίου για τον ΣΥΡΙΖΑ -ΠΣ

July 2, 2022

© Copyright 2020 Cretanleft.gr

  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Πολιτική απορρήτου
  • Πολιτική Cookies
  • Αρχική
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΚΟΜΜΑΤΑ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
    • ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
    • ΕΡΓΑΣΙΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΤΟΠΙΚΑ
    • ΧΑΝΙΑ
    • ΡΕΘΥΜΝΟ
    • ΗΡΑΚΛΕΙΟ
    • ΛΑΣΙΘΙ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΘΕΑΤΡΟ
    • ΣΙΝΕΜΑ
    • ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
    • ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • Covid-19
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία

© Copyright 2020 Cretanleft.gr

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπο cretanleft.gr. Σε αυτά περιλαμβάνονται cookies απαραίτητα για τις βασικές λειτουργίες του δικτυακού μας τόπου. Συμφωνώντας με την χρήση cookies αποδέχεστε την πολιτική χρήσης των δεδομένων σας.

Decline Accept

Powered by

Cretanleft