Saturday, August 13, 2022
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
Cretanleft.gr
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΚΟΜΜΑΤΑ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
    • ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
    • ΕΡΓΑΣΙΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΤΟΠΙΚΑ
    • ΧΑΝΙΑ
    • ΡΕΘΥΜΝΟ
    • ΗΡΑΚΛΕΙΟ
    • ΛΑΣΙΘΙ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΘΕΑΤΡΟ
    • ΣΙΝΕΜΑ
    • ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
    • ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • Covid-19
No Result
View All Result
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΚΟΜΜΑΤΑ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
    • ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
    • ΕΡΓΑΣΙΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΤΟΠΙΚΑ
    • ΧΑΝΙΑ
    • ΡΕΘΥΜΝΟ
    • ΗΡΑΚΛΕΙΟ
    • ΛΑΣΙΘΙ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΘΕΑΤΡΟ
    • ΣΙΝΕΜΑ
    • ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
    • ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • Covid-19
No Result
View All Result
Cretanleft.gr
No Result
View All Result
Home ΑΠΟΨΕΙΣ

Regina rosas amat…

June 19, 2021
in ΑΠΟΨΕΙΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Regina rosas amat…

«Regina rosas amat…»

Του Ρόδη Λοχαΐτη

Από το σχολικό έτος 2021-2022, το Υπουργείο Παιδείας έχει προαναγγείλει την… εξαφάνιση του συνόλου των μαθημάτων των κοινωνικών επιστημών από τα Λύκεια. Η αρχή έγινε από φέτος με το μάθημα των Βασικών Αρχών των Κοινωνικών Επιστημών – μάθημα προσανατολισμού των ανθρωπιστικών σπουδών της Β’ Λυκείου. Επιπρόσθετα, το μάθημα της Κοινωνιολογίας, από βασικό μάθημα προσανατολισμού των ανθρωπιστικών σπουδών της Γ’ Λυκείου, μάλλον (δεν έχει, ακόμα, διευκρινιστεί), θα παραμείνει ως μάθημα γενικής παιδείας, ενώ, παράλληλα, εξαφανίζονται και τα μαθήματα της Πολιτικής Παιδείας της Α’ Λυκείου και ο Σύγχρονος Κόσμος της Β’ Λυκείου. Το ίδιο συμβαίνει, ή πρόκειται να συμβεί, και με τα τα μαθήματα της καλλιτεχνικής Παιδείας. Μάλιστα, το υπουργείο φέτος πρωτοτύπησε σε παγκόσμιο επίπεδο καθώς κατήργησε από το ωρολόγιο πρόγραμμα δύο μαθήματα – το γραμμικό και το ελεύθερο σχέδιο – που απαιτούνται προκειμένου οι μαθητές να εισαχθούν σε Σχολές, όπως η Αρχιτεκτονική!

Η πρόθεση του υπουργείου είναι σαφής: Να μην υπάρχουν στα σχολεία μαθήματα που να οξύνουν την κρίση των μαθητών και των μαθητριών. Να μην υπάρχουν μαθήματα που θα διδάσκουν έννοιες όπως η δημοκρατία, τα δικαιώματα των πολιτών, η λειτουργία του κράτους, η παγκοσμιοποίηση, οι ταυτότητες, η φτώχεια, η ανεργία, οι κοινωνικές ανισότητες. Η ζέση τους για την εξαφάνιση των μαθημάτων αυτών είναι τόσο μεγάλη, που δεν δίστασαν να τα εξαφανίσουν και ηλεκτρονικά! Μία επίσκεψη στην αντίστοιχη ιστοσελίδα των ηλεκτρονικών σχολικών βιβλίων μπορεί να πείσει τον αναγνώστη (http://ebooks.edu.gr/ebooks/v2/allcourses.jsp).

Το ερώτημα που προκύπτει είναι: Με τι έχουν αντικατασταθεί ή θα αντικατασταθούν τα μαθήματα αυτά; Αν εξαιρέσουμε την αύξηση των ωρών των ξενόγλωσσων μαθημάτων (θυμίζω εδώ ότι η τέως υφυπουργός Παιδείας κ. Σοφία Ζαχαράκη είναι απόφοιτη του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας) και της Γυμναστικής, το μάθημα που επανήλθε στη Β’ Λυκείου και επανέρχεται στη Γ’ Λυκείου, είναι τα Λατινικά. Πολλοί θεωρούν, και σωστά, ότι τεχνηέντως το υπουργείο προσπαθεί να φέρει τους καθηγητές διαφορετικών ειδικοτήτων αντιμέτωπους, βάζοντάς τους σε μία στείρα συζήτηση για το ποιο μάθημα είναι πιο χρήσιμο. Το «διαίρει και βασίλευε» σε όλο του το μεγαλείο.

Αν εξαιρέσουμε ότι από το επόμενο σχολικό έτος οι μαθητές δε θα διδάσκονται καθόλου μαθήματα των κοινωνικών επιστημών στην Α’ και Β’ Λυκείου, αρκεί το μάθημα των Λατινικών, που, ειρήσθω εν παρόδω, αποτελεί μόνο μάθημα του προσανατολισμού των ανθρωπιστικών σπουδών, να αναπληρώσει το κενό της εξαφάνισης των εν λόγω μαθημάτων; Η απάντηση, βέβαια, είναι πως όχι! Γιατί, όμως;

Ας ξεκαθαρίσω κάτι: Δεν είμαι κατά οποιουδήποτε μαθήματος. Όμως, η πείρα μάς δείχνει ότι το μάθημα των Λατινικών δε συμβάλλει στην κρίση των μαθητών, ούτε τους ανοίγει νέους ορίζοντες, τουλάχιστον, όχι όπως διδάσκονται στο σημερινό Λύκειο. Οι μαθητές αναλώνονται και περιορίζονται μόνο σε γραμματικοσυντακτικά φαινόμενα, χωρίς να επιχειρούνται καθόλου, ή επαρκώς, άλλες προεκτάσεις. Φορτώνονται, δηλαδή, άλλο ένα γλωσσικό μάθημα που διδάσκεται με στείρο και ξύλινο τρόπο.

Πολλοί ισχυρίζονται ότι το μάθημα των Λατινικών θα βοηθήσει τους μαθητές στις μετέπειτα σπουδές τους. Όμως, αν εξαιρέσουμε τους φοιτητές των Φιλοσοφικών Σχολών, και μάλιστα αυτούς που ακολουθούν την κλασική κατεύθυνση, οι υπόλοιποι ή δεν διδάσκονται καθόλου Λατινικά ή, αν διδάσκονται, διδάσκονται για ένα ή, το πολύ, δύο εξάμηνα! Οι υπόλοιπες Σχολές, στους οδηγούς σπουδών τους, δεν προβλέπουν διδασκαλία Λατινικών (βλ. Νομικές, Πολιτικά τμήματα, τμήματα Κοινωνιολογίας, Ψυχολογίας, Παιδαγωγικά κ.ά.).

Ας μου επιτραπεί εδώ μία κατάθεση προσωπικής εμπειρίας. Διδάσκω το μάθημα της Ιστορίας προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου, περίπου, 25 χρόνια. Μόνο τα τελευταία χρόνια, που οι μαθητές διδάσκονται Κοινωνιολογία και τα υπόλοιπα μαθήματα που καταργούνται, είναι εξοικειωμένοι με όρους που χρησιμοποιούμε σε κεφάλαια όπως η αγροτική οικονομία, τα πολιτικά κόμματα, το προσφυγικό. Η διαθεματικότητα αυτή τούς βοηθά όχι μόνο στο διάβασμά τους για τις εξετάσεις, αλλά, κυρίως, στο να κατανοούν σε βάθος τις δυνάμεις που δρουν στην εξέλιξη της ανθρώπινης ζωής στη διαχρονία και τη συγχρονία της, στο να κάνουν συγκρίσεις, προεκτάσεις και, τελικά, να συνειδητοποιούν το ιστορικό και το κοινωνικό γίγνεσθαι.

Αν, παρόλα αυτά, κάποιοι επιμένουν στα Λατινικά, λύσεις υπάρχουν! Μπορεί το μάθημα να γίνει μάθημα επιλογής – τα μαθήματα αυτά η σημερινή κυβέρνηση, επίσης, τα εξαφάνισε. Αν ούτε κι αυτό είναι εφικτό, μπορεί το υπουργείο, να περιορίσει τις ώρες των αρχαίων ελληνικών της Α’ Λυκείου από 5 σε 3 και τις άλλες δύο ώρες να τις χρησιμοποιήσει για τη διδασκαλία των Λατινικών! Όμως, ούτε αυτό θα κάνει! Διότι έχει αποφασίσει να θέσει υπό διωγμόν και τα μαθήματα και τον κλάδο που τα διδάσκει.

Ας μη γελιόμαστε. Η στόχευση είναι άλλη! Η στόχευση είναι οι μαθητές να έχουν αποσπασματική γνώση, να μη σκέφτονται, να μην έχουν, εντός του σχολείου, πηγές πληροφόρησης για τα δικαιώματά τους, να μη μαθαίνουν για τους θεσμούς και τη λειτουργία τους, να είναι αποκομμένοι από τη διαθεματικότητα και τα οφέλη της.

Έτσι, πλέον, ο μαθητής θα μάθει να μεταφράζει το Ovidius poeta in terra Pontica exulat, αλλά δεν θα μάθει ποτέ ποιοι και για ποιον λόγο εξόρισαν τον ποιητή στον Πόντο!

 

Tags: Κατάργηση μαθημάτωνΚοινωνικές ΕπιστήμεςΛατινικάΣχόλιοΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ShareTweetPin
Previous Post

«Η κυβέρνηση επιτίθεται στη δημοκρατία (και) μέσω του πολιτισμού»

Next Post

«Selfie»: Μια έκθεση φωτογραφίας από την χανιώτικη ΛΕΦΚΙ

Σχετικές Αναρτήσεις

Συνέδριο: Εκφράζουμε το ποτάμι ή μας παρασέρνει το ρεύμα;
ΑΠΟΨΕΙΣ

Συνέδριο: Εκφράζουμε το ποτάμι ή μας παρασέρνει το ρεύμα;

April 8, 2022
Γεια μας!
Covid-19

Γεια μας!

April 7, 2022
Μερικές σκέψεις γύρω από τον νεοφιλελευθερισμό
ΑΠΟΨΕΙΣ

Μερικές σκέψεις γύρω από τον νεοφιλελευθερισμό

April 1, 2022
Άλλα μου λεν τα μάτια σου…
ΑΠΟΨΕΙΣ

Άλλα μου λεν τα μάτια σου…

March 25, 2022
Next Post
«Selfie»: Μια έκθεση φωτογραφίας από την χανιώτικη ΛΕΦΚΙ

«Selfie»: Μια έκθεση φωτογραφίας από την χανιώτικη ΛΕΦΚΙ

To τραγούδι της ημέρας [20.06.21]

To τραγούδι της ημέρας [20.06.21]

Που οδηγεί η ενεργειακή ανισορροπία του πλανήτη;

Που οδηγεί η ενεργειακή ανισορροπία του πλανήτη;

Επί του πιεστηρίου

Μητσοτάκη

Κυβέρνηση Μητσοτάκη / Αμηχανία μετά την παρέμβαση Τσίπρα για το σκάνδαλο υποκλοπών

August 12, 2022
Μητσοτάκης

Αλέξης Τσίπρας / Σε ελεύθερη πτώση ο Μητσοτάκης – Σχέδιο ανάταξης και ανασύνταξης της 3ης Δημοκρατίας

August 12, 2022
Μητσοτάκης

Σκάνδαλο παρακολουθήσεων / Ζήτημα δημοκρατίας να πέσει ο Μητσοτάκης

August 8, 2022
Γουότερς

Χείμαρρος ο Ρότζερ Γουότερς των Pink Floyd για την Ουκρανία: «Ο Μπάιντεν και οι ΗΠΑ ρίχνουν καυσόξυλα στη φωτιά του πολέμου»

August 8, 2022
Τσίπρας

Αλέξης Τσίπρας / Ο κ. Μητσοτάκης να κλείσει τη βάνα του οχετού, πριν πνιγεί μέσα του ο ίδιος

August 8, 2022
Ανδρουλάκη

Νίκος Ανδρουλάκης / Ακροδεξιά σταγονίδια διαδίδουν συκοφαντίες αποδεικνύοντας τον πολιτικό εκτσογλανισμό τους.

August 8, 2022
ΝΔ

Σκάνδαλο παρακολουθήσεων / Με πρακτικές μαφίας ο μηχανισμός της ΝΔ συντονίζει τον εκβιασμό του Νίκου Ανδρουλάκη

August 8, 2022
Αυγή

Αυγή του Σαββάτου / Όλα τα βιβλία που προσφέρονται πριν την έξοδο του καλοκαιριού

July 28, 2022

© Copyright 2020 Cretanleft.gr

  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Πολιτική απορρήτου
  • Πολιτική Cookies
  • Αρχική
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΚΟΜΜΑΤΑ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
    • ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
    • ΕΡΓΑΣΙΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΤΟΠΙΚΑ
    • ΧΑΝΙΑ
    • ΡΕΘΥΜΝΟ
    • ΗΡΑΚΛΕΙΟ
    • ΛΑΣΙΘΙ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΘΕΑΤΡΟ
    • ΣΙΝΕΜΑ
    • ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
    • ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • Covid-19
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία

© Copyright 2020 Cretanleft.gr

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπο cretanleft.gr. Σε αυτά περιλαμβάνονται cookies απαραίτητα για τις βασικές λειτουργίες του δικτυακού μας τόπου. Συμφωνώντας με την χρήση cookies αποδέχεστε την πολιτική χρήσης των δεδομένων σας.

Decline Accept

Powered by

Cretanleft